Blog Image

Blogsbjerg

Denne blog er tilknyttet sitet Danskebjerge.dk

Hvis du vil kommentere indlæggene, så hop til Danskebjerge.dk på Facebook, eller skriv en mail!

Ritzau hjælper med præcise tal

Om Danskebjerge.dk Posted on Tue, September 04, 2012 17:40:08


Forleden sendte Ritzau en besked ud til landets nyhedsmedier. Her blev der korrigeret en oplysning, der indgik i et tidligere udsendt telegram:

“Telegrammet ‘Nordhaug napper sejren på kongeetapen’ er korrigeret i andet afsnit. Ifølge danskebjerge.dk stiger bakken på Kiddesvej 19 procent og ikke 21 procent, som løbsarrangørerne hævder.”

Sådan! Det er skønt, at selv et nyhedsbureau som Ritzau ikke føler sig for fin til at interessere sig for den type informationer. De kunne jo have valgt at skide Danskebjerge.dk et stykke og henholde sig til, at DCU er mere troværdig, men her valgte de altså at tro på førstnævnte. 🙂

Der er da også tale om den mest gennemopmålte vej i kongeriget. Nogle veje er lidt svære at lave præcise opmålinger på, men lige netop Kiddesvej er ret medgørlig. Derfor kan der ikke være nogen som helst tvivl om, at Kiddesvejs maksimale stigningsprocent er 19 (afrundet). Mere her:

http://www.danskebjerge.dk/artikler-stejlesteveje6.htm

I øvrigt forlyder det, at Vejle Kommune selv har målt vejen op og nået frem til samme resultat.

Nu venter vi spændt på, hvordan Kiddesvej bliver omtalt til næste år, når Post Danmark Rundt igen kommer forbi.

/Jacob



NYHEDSBREV September 2012

Om Danskebjerge.dk Posted on Sat, September 01, 2012 15:53:13

DANSKEBJERGE.DK’s NYHEDSBREV
1. september
2012

****************************

Kære
bjergven.

Man siger, at det er koldt på toppen, og denne sommer har talemåden haft en
særlig berettigelse. For med sommertemperaturer, der har været de laveste i 12
år, har ture til Danmarks forblæste højlandsområder ofte krævet en ekstra
trøje.

Men når nu varmegraderne ligger i den lave ende, kan man jage en anden type
grader. Nemlig maksimale stigningsgrader! Danskebjerge.dk offentliggjorde i
august listen over Danmarks stejleste veje. Faktisk er der to lister: En Top
20-liste med Danmarks allerstejleste asfalt og så en liste, hvor andre stejle
gader og stræder er med. Opgørelsen, der har taget over to år at lave, viser, at
en vej skal stige med mere end 18% for at komme i Top 20. Det siger noget om, at
de danske veje bestemt ikke bare er flade som pandekager.

Kiddesvejs korrekte stigning
Blandt de øvrige resultater
af undersøgelsen kan nævnes, at det nu er slået helt fast, at Kiddesvej i Vejle
– vejen, der indgår i kongeetapen i Post Danmark Rundt – højst stiger med 19%.
Det er to procentpoint færre end angivet af bl.a. DCU.

Hvis du ikke allerede har læst om de stejleste veje, så gør det her:

http://www.danskebjerge.dk/artikler-stejlesteveje1.htm

Nederst på siden er der links til en række nye artikler om emnet. Tjek også
Danskebjerge.dk’s video fra Christian Winthersvej!

Nye besøgsrekorder
Og det var ikke kun vejstrækningerne,
der steg i sommerens løb. Det gjorde også besøgstallene på Danskebjerge.dk. Både
i juli og august var der over 300 unikke besøg pr. dag på sitet, og august slog
rekord i sidevisninger: 778 var der i gennemsnit pr. dag. Uden tvivl var den nye
undersøgelse af de stejleste danske veje medvirkende til stigningen.

Men der er plads til mange flere gæster. Så lad endelig jeres omverden vide,
at der findes et site, der hedder Danskebjerge.dk! Ligesom der er en tilhørende
Facebook-side og en blog, hvor der jævnligt kommer opdateringer.

Små justeringer
Meget stof på Danskebjerge.dk handler om
data. Især om højder, længder og hældninger. Det lyder meget objektivt, men det
betyder alligevel ikke, at tal bare er tal, og at lister er lister én gang for
alle. Opgørelsesmetoder kan diskuteres og evalueres, og Danskebjerge.dk er på
vej med nogle mindre justeringer af, hvordan visse data skal tolkes. Bliv derfor
ikke overrasket, hvis du en dag opdager, at der et sted er tilskrevet en ekstra
højdemeter eller byttet om på en placering eller to.

Og hold i øvrigt øje med andre tiltag resten af året. Der arbejdes f.eks. på
et tema om åse – de sære aflange sandbakker på Fyn og Sjælland – og om Danmarks
bedste udsigter.

Ha’ et godt efterår.

Mange bakkehilsner
Jacob



Slap dækning af kæmpe sportsbegivenhed

Bakkesnak Posted on Sun, August 26, 2012 13:27:26

Så er årets Post Danmark Rundt ved vejs ende. Etapeløbet, der er blevet kaldt Danmarks største årligt tilbagevendende sportsbegivenhed, har igen haft masser af tilskuere, og i de skrevne medier har der været en solid dækning.

Anderledes forholder det sig med de elektroniske medier.

Hvis man har zappet sig gennem DR1, TV 2 og sportskanalerne for at finde live-transmissioner fra Post Danmark Rundt, har man fået en lang næse. På TV 2 viser de Vuelta à Espana. I sig selv en udmærket cykelbegivenhed, men det virker paradoksalt, at en stor dansk tv-station henter signal helt nede fra Spanien, mens store stjerner som Mark Cavendish suser rundt på danske landeveje.

DR1 sætter tid af i aftenfladen til Post Danmark Rundt, og produktet som sådan er i orden. Men det sendes altså med flere timers forsinkelse, og man kan dårligt undgå at høre eller læse inden da, hvem der har vundet dagens etape. I radioens P3 er der i princippet live-dækning af løbet, men det begrænser sig til et par pip fra den udsendte. Overfladiskheden understreges af, at man ved afslutningen af etaperne først stiller igennem til ham, når de forreste ryttere befinder sig på opløbsstrækningen.

Alt i alt lyser det ud af tv- og radiodækningen af Post Danmark Rundt, at løbet har redaktionel andenprioritet. Og det er en stor skam.

Cykelinteressen i Danmark er massiv, og ligesom man i Frankrig ser Tour de France som en fantastisk mulighed for at profilere kulturen og landskabet, kan Post Danmark Rundt være et smukt udstillingsvindue for de danske bakker og byer. Det kan godt være, at der ikke vil være så mange udenlandske seere til transmissionerne, men jeg er sikker på, at danskerne godt vil opleve deres eget land, samtidig med at de møder nogle af sportens største personligheder.

I andre af vore nabolande sendes der masser af live-sport fra indlandske begivenheder. I f.eks. Norge kan selv mindre events få tv-stationerne til at sende helikoptere i luften og masser af tv-hold af sted for at transmittere direkte. Denne sommer så jeg f.eks. en live-transmission fra et bakkeløb på rulleski! Der var en håndfuld kendte skisportsstjerner, der deltog, men det var en konkurrence uden større pengepræmier og prestige. Alligevel var der lagt kræfter i en nydelig produktion til nationens eftermiddagsseere.

Kontrasten til Danmark var iøjnefaldende. Herhjemme kan ikke engang et cykelløb med mange flere tilskuere og et langt højere konkurrenceniveau få tv-stationerne op af stolen.

Selvfølgelig vil det koste ressourcer at producere cykelløb. Og det er ikke sikkert, at det vil komme til at se helt lige så professionelt ud, som når man ser Tour de France eksempelvis.

Men jeg tror, at begivenheden i sig selv har en status i befolkningen, der gør, at det vil være besværet værd. Og spørgsmålet er, om ikke også tv-stationerne har en moralsk forpligtelse til at gå ind i projektet. Ved at sende live fra Post Danmark Rundt kan de være med til at gøre begivenheden endnu større. Ved at undlade det er de på sigt med til at gøre den mindre. Sportsarrangementers popularitet hænger nemlig langt hen ad vejen sammen med eksponeringen af dem. Det gælder ikke mindst inden for cykelsporten. Cykling er i de seneste år blevet en “tv-sport”, hvor selv folk, der ikke er cykelentusiaster, følger med. Det betyder omvendt, at cykelløb uden tv er i fare for at glide i baggrunden.

Lad mig minde om, at der tidligere har været perioder, hvor Post Danmark Rundt var taget af plakaten. Trods den nuværende succes kan det hurtigt gå ned ad bakke igen.

Den bedste måde at langtidssikre løbet på er ved at øge den brede eksponering. Og hvis hr. og fru Danmark kan se Post Danmark Rundt direkte i fjernsynet hver dag i en lile uges tid, så er grunden lagt for en tradition. Og traditioner har det med at vare i mange år.

/Jacob



Post Danmark Rundt alligevel til Bornholm?

Bakkesnak Posted on Sat, August 25, 2012 01:53:13

Vejle-etapen i Post Danmark Rundt har i mange år fået særlig bevågenhed, fordi den foregår i et terræn, som kan give splittelse i feltet og dermed spændende cykelløb.

Hårde danske stigninger er i det hele taget et populært indslag i det store etapeløb, og derfor er det lidt påfaldende, at Bornholms veje aldrig har indgået i det.

En del taler imod et Post Danmark Rundt-besøg på solskinsøen, men der er også noget, der taler for.

Etapemotionsløbet Etape Bornholm er for eksempel en stor succes. Der er mange deltagere at holde rede på og finde indkvartering til, men det lader alligevel til at gå. Flere andre – dog mindre – løb afvikles ligeledes på Bornholm, og deltagerne kommer fra alle egne af Danmark.

Et yderligere stænk optimisme leverede DR Bornholm forleden, da de fortalte denne historie:

http://www.dr.dk/P4/Bornholm/Nyheder/2012/08/22/121553.htm

Nu er hovedkilden i historien jo ikke nogen beslutningstager. Henrik Liniger er sportsjournalist, og hans formelle indflydelse på, hvor der skal afvikles cykelløb, er nærmest lig nul. Men alene hans udsagn kan jo være med til at skabe en tro på, at man kan lokke Post Danmark Rundt derover.

Imod det hele taler øens lidenhed. Ikke blot målt i geografi, økonomi og indbyggertal, men også i ambitionsniveau. Noget tyder på, at øen ikke har kræfterne og viljen til at give sig i kast med det store cykelløb. DCU-direktør Jesper Worre var ganske klar i mælet, da Danskebjerge.dk talte med ham om sagen for ret præcis tre år siden.

http://www.bornholm.nu/Default.asp?Id=25535

Her er lige nogle flere argumenter for og imod Post Danmark Rundt-etaper på Bornholm:

PLUSSER:
– Ingen bornholmsk stigning har endnu indgået i Post Danmark Rundt
– Bornholm har nogle af Danmarks hårdeste og stejleste stigninger
– Bornholm er kendt som en cykel-ø – især om sommeren er der masser af cykelturister
– Bornholm er en dejlig del af kongeriget – og der er gode billeder i det!

MINUSSER:
– Der vil være noget logistikbøvl
– Når man først er kommet til Bornholm, er man næsten nødt til at have mere end én etape derovre, hvilket vil gøre det svært at nå rundt i landet på de øvrige etaper
– Nogle af de skrappeste bornholmske stigninger vil være svære at få med i etapeløbet (f.eks. dem der starter/slutter blindt)

Hvad mener DU?

/Jacob



Danskebjerge.dk skriver historie

Om Danskebjerge.dk Posted on Sun, August 19, 2012 01:56:14

Nogle vil måske mene, at det lyder lidt bombastisk. Men jeg mener faktisk, at det projekt, som nu offentliggøres på Danskebjerge.dk, har historiske dimensioner.

Det handler selvfølgelig om undersøgelsen af Danmarks stejleste veje.

Ingen har før gjort noget lignende. Ingen har før dokumenteret systematisk, hvor stejle de stejleste gader og stræder i landet er.

Og det har heller ikke været helt enkelt at gøre. Som det er i dag, kan en vejs maksimale stigningsprocent ikke udregnes ud fra tal og kort. Der findes godt nok forskellige ret detaljerede højdedata, men ikke så detaljerede, at de kan angive maksimale stigning. Her må man måle sig frem på stedet.

Undersøgelserne har krævet mange rejser rundt omkring i kongeriget.

De har taget tid – mere end to år.

Og de har kastet mange forundrede blikke af sig fra forbipasserende!

Og hvad kan man så bruge resultaterne til? Det kommer an på, hvem man er.

Hvis man er statistiknørd, er det sjovt at sammenligne procenterne. Hvis man er motionist, kan det være relevant at vide, hvor man finder de største udfordringer. Hvis man er almindelig dansker, der interesserer sig for oversete afkroge af hjemlandet, kan det også være værd at kigge på opgørelsen og måske ved hjælp af den finde frem til de stejleste veje og opleve dem ved selvsyn. Ud over en betydelig hældning venter der ofte en smuk udsigt fra toppen.

Men undersøgelsen tjener også det formål at nuancere billedet af terrænet i Danmark. Mange danskere har den opfattelse, at stigninger er noget, man skal finde i udlandet. Det er ikke rigtigt. Som listen viser, er der adskillige danske veje, hvis stigningsprocenter kan måle sig med dem, man møder, når det går allermest opad i f.eks. Alperne og de norske fjelde.

Og nej, Kiddesvej – den berømte stigning, der indgår i Post Danmark Rundt – er ikke topscoreren. Kiddesvej er godt nok en meget stejl gade, men der findes dansk asfalt, der er stejlere. Flere steder endda.

Billedet ovenfor viser Ringbakken i Odsherred. Den stiger med op til 21,5% – 2,5 procentpoint mere end Kiddesvej. Og så ligger Ringbakken endda “kun” på en delt syvendeplads.

/Jacob



NYHEDSBREV August 2012

Om Danskebjerge.dk Posted on Tue, August 07, 2012 19:43:00

DANSKEBJERGE.DK’s NYHEDSBREV
7 august 2012

****************************

Kære bjergven.

Først lige en oplevelse fra min egen verden:

Jeg har denne sommer deltaget i to motionscykelløb, begge på godt 100 km. De havde det til fælles, at jeg kom godt igennem, men også, at jeg dummede mig undervejs: Jeg ville give den gas i fronten af den gruppe, jeg sad i, og da vi så ramte en bakke, røg jeg lige lukt igennem gruppen og sad alene tilbage – med en puls i det røde og lårmuskler med meget lav pH-værdi.

Jeg burde vel egentlig drage konsekvensen og holde igen på de forbandede bakker. Men lur mig, om jeg ikke også dummer mig næste gang. Bakkerne er trods alt en del af løbsoplevelsen. Det er ofte dem, der sidder tilbage i erindringen efter sådan et løb, hvor man ellers bruger meget tid på at glo på den forankørendes baghjul.

Det er stigningerne, der giver løbene karakter. Så skidt pyt med, om de koster et par unødige minutter på sluttiden. Men drømme kan man jo altid. Drømme om, at man en dag tordner op ad dem og efterlader de andre prustende bagude.

Danmark Rundt-bakker opdateret
I etapeløbet Post Danmark Rundt, som der kun er få uger til, spiller stigningerne også en væsentlig rolle. Godt nok er det ikke de store alpine bjerge, som rytterne møder, men fordi der kun er få etaper i løbet, kan en barsk knold få afgørende betydning for udfaldet.

Danskebjerge.dk har netop opdateret oversigten over de mest kendte stigninger i Post Danmark Rundt:

http://www.danskebjerge.dk/artikler-danmarkrundtbakker-2012.htm

Utopisk bjergetape med hold i virkeligheden
Når der tales om stigninger i Danmark, præges snakken ofte af to ting: Uvidenhed og ironisk distance.

Uvidenheden handler om, at mange slet ikke er klar over, at der findes danske stigninger, der har internationalt format. Og den ironiske distance optræder, når folk sætter det danske landskab op mod f.eks. de franske alper og konkluderer med et grin, at der er en verden til forskel.

Danskebjerge.dk vil godt tegne et mere nuanceret billede af Danmarks bakker. Derfor blev en af årets Tour de France-etaper brugt til at vise, hvordan man i Jylland faktisk kan tilrettelægge en rute, som uden videre matcher en officiel middelsvær bjergetape i Tour’en. Analysen vakte nogen opsigt og blev bl.a. omtalt i TV2’s Tour-studie. Hvis du ikke allerede har læst om den i Vejle Amts Folkeblad, på Cykelmagasinet.dk eller på jp.dk, kan du gøre det her:

http://danskebjerge.dk/artikler-danskbjergetape.htm

Den potentielle danske Tour-etape har vundet yderligere relevans i forbindelse med nyheden om, at man i DCU nu undersøger muligheden for en dansk Tour-start. Danskebjerge.dk håber, at man denne gang inddrager nogle af de hårdeste danske stigninger i ruteplanlægningen.

Flere trapper og flere hårnålesving
Selvom der med jævne mellemrum dukker nye tiltag – som ovennævnte – op på Danskebjerge.dk, så er det måske også værd at holde øje med “de gamle”. De udbygges nemlig ind imellem. F.eks. er der for nylig kommet en ny trappe på listen over de længste trapper i den danske natur. Nemlig trappen ved Maglesø på Midtsjælland:

http://danskebjerge.dk/artikler-haardestetrapper.htm

Fælles for trapperne er, at de har mere end 100 trin og en højdeforskel på mere end 20 højdemeter.

Også under temaet danske hårnålesving er der blevet tilføjet flere oplysninger og fotos:

http://danskebjerge.dk/artikler-haarnaalesving2.htm

Meget andet end cykling
På grund af VM og Giro d’Italia har Danskebjerge.dk det sidste års tid været meget præget af landevejscykling. Det fremgår stadig af forsiden, og hvis man har brug for tilbagekig, er der rig mulighed for det.

Men Danskebjerge.dk er så meget mere. Det ses bl.a. af den seneste tophistorie, der handler om Danmarks højest beliggende kirker! Se hvilke der er tættest på Guds himmel:

http://danskebjerge.dk/artikler-kirker2.htm

Noget stort på vej
Som tidligere nævnt, har Danskebjerge.dk igennem længere tid arbejdet på et projekt, der vel må betegnes som det mest omfangsrige i sitets historie. Mere skal ikke afsløres her, men der går ikke lang tid, før du får det at se. Forhåbentlig ikke kun på www.danskebjerge.dk, men også i andre medier.

Hvis du vil følge med, er det en god idé at blive ven med Danske Bjerge på Facebook:

http://www.facebook.com/Danskebjerge.dk

Mange bakkehilsner

Jacob



Danskebjerge.dk er på forsiderne

Om Danskebjerge.dk Posted on Fri, August 03, 2012 14:35:58

Denne sommer har Danskebjerge.dk igen været i avisernes spalter. Senest i den udmærkede avis Vejle Amts Folkeblad, hvor der blev sat fokus på Vejles muligheder for at markedsføre sig som bjergby. Den første artikel handlede især om Troels Vesterlund Nielsens synspunkter – som fik opbakning af byrådspolitikere -, mens den anden (et par dage senere) gik på Vejles potentiale som centrum for større cykelløb, f.eks. en Tour de France-etape. I den forbindelse var der grundig omtale af Danskebjerge.dk’s analyse af sværhedsgraden af det vejlensiske terræn.

Samme analyse er i sommerens løb blevet omtalt i bl.a. Jyllands-Posten og såmænd også i TV2’s Tour-studie.

Danskebjerge.dk har netop offentliggjort en undersøgelse af danske kirkers beliggenhed. Den ventes at få omtale i bl.a. avisen Sjællandske.

/Jacob



Bornholmsk kongeetape gør nas

Løb & ruter Posted on Sat, July 28, 2012 11:54:34

Motionsløbet Etape Bornholm er et af de helt store danske løbearrangementer. Løbet er blevet en fast tradition, og det betyder ikke bare tusinder af deltagere, men også masser af tilskuere og omfattende regional tv-dækning.

Højdepunktet, sådan rent sportsligt, er kongeetapen, som er den næstsidste af de fem etaper. Ruten ligger ved Hammeren og når omkring adskillige kendte lokaliteter, bl.a. Hammershus, Salomons Kapel og et stort granitbrud. Danskebjerge.dk fik lejlighed til at teste ruten, og selvom formen ikke er i top, var det en god oplevelse.

Man kan sige, at der er tale om et klassisk dansk bjergløb – mest på stier og med stigningerne placeret i tilpas afstand. Ruten starter lige på og hårdt med en stigning, der er stejl i starten, så har den et lille fladt stykke på asfalt, og så går det ellers opad igen ad grusvej til et stenbrud. På nedturen passeres Hammershus, og herefter følger et længere fladt stykke langs Hammer Sø. Først ved stranden ved Sandvig – tæt på Bornholms nordligste punkt – nås løbets anden stigning, som ligger i flot natur, og som er af moderat sværhedsgrad. På nedstigningen kan man nyde formidabel udsigt ud over Østersøen, og fremme ved kysten kommer du forbi ruinen af Salomons Kapel. Kort efter går det opad mod fyret. En perfekt opløbsstrækning, hvis formålet altså er at være grum ved løberne, og det er vel formålet med et bjergløb. 🙂 Oppe ved Hammer Fyr kan man igen ånde ud og få pulsen lidt nedad.

Undertegnede kom til at løbe lidt forkert oppe ved stenbruddet, så turen blev nogle hundrede meter længere end beregnet. Det er dog peanuts i sammenligning med, hvad deltagerne i Etape Bornholm udsættes for. De har jo – når de står ved startstregen – allerede løbet tre etaper de tre foregående dage. Set i det lys er kongeetapen en særdeles barsk omgang.

Læs mere om Etape Bornholm og om andre fede danske bjergløb på www.danskebjerge.dk.

/Jacob

P.S.: Billedet ovenfor er fra de sidste meter af opløbsstrækningen 26. juli 2012. Tilskueropbakningen var massiv, hvilket formentlig også skyldes, at mange pårørende til deltagere tager opstilling langs ruten.



Flanderns brosten ligger ved Aabenraa

Bakkesnak Posted on Tue, July 17, 2012 22:03:28

Danskebjerge.dk har tjekket op på terrænet omkring Aabenraa i Sydjylland – og fik sig en rystende oplevelse. Nemlig på en lille vej ved navn Dimen, der ligger lidt nord for Aabenraa by. Det er noget så sjældent som en dansk brostensstigning.

Brostenene starter i en højde af 42 meter over havet, hvor også terrænet begynder at stige. Bakken slutter 320 meter senere i en højde af 70 moh. Det giver en stigningsprocent på 8,8.

Kun et sidste kort stykke af stigningen er på asfalt. Resten er såkaldte toppede brosten, dvs. brosten af den gammeldags slags, der ikke er hugget af og formet som en terning. Brostenene på Dimen er runde og uensartede, og jeg oplevede, at det på det stejleste stykke var umuligt at stå op i pedalerne, fordi det fik baghjulet til at fedte rundt.

Jeg ved ikke, om man ligefrem kan anbefale en cykeltur på denne stigning, men den er i hvert fald unik under disse himmelstrøg. Hvis du vil opleve Flandern Rundt på dansk grund, så tag en tur på Dimen!

/Jacob



Hellere en klassiker end en Tour-start

Bakkesnak Posted on Wed, July 11, 2012 00:28:38

I disse dage går snakken om international profcykling på dansk jord.

Dels tales der optimistisk om muligheden for at få Tour de France til Danmark. Der er en del ikke-franske lande, der har haft æren igennem årene, og Giro d’Italias visit i maj 2012 viste, at det kan lade sig gøre at afvikle velorganiserede etaper i Danmark.

Samtidig forsøger forskellige ildsjæle at puste nyt liv i nogle kuldsejlede UCI-løb i det midt- og nordjyske.

Umiddelbart lyder begge dele som spændende projekter. Og realiserbare.

Der er plads til flere store cykelevents i Danmark. Ved både Giro’en og VM året før var det tydeligt for enhver, at danskerne er meget interesserede i sporten. Og at vi i Danmark har de organisatoriske kræfter, der skal til. Der bør ikke gå mange år imellem, at de helt store ryttere kommer hertil.

Tour-start er perspektivløs
Men har en Tour-start så førsteprioritet? Ikke hvis undertegnede skulle bestemme.

For et besøg af Tour’en er en éngangsforestilling. Der er ikke så meget perspektiv i det for dansk cykelsport. Når udstyret er pakket sammen, og rytterne fløjet til Frankrig, så er festen slut, og det nævnte sportslige tomrum vender tilbage. Jeg er ikke engang så sikker på, at besøget vil gøre varigt indtryk, hverken her i landet eller udenfor. Gjorde Giro’en det? Når jeg tænker tilbage, har jeg det med at blande 2. og 3. etape sammen. De to etaper var så forudsigelige og begivenhedsløse, at det her bagefter kan være svært at skelne imellem dem. Sportsligt set svæver der en tåge af ligegyldighed over arrangementet.

Det er sandsynligt, at det vil gå omtrent på samme måde med en eventuel Tour-start. Der er jo en tendens til, at de første etaper i de store etapeløb er flade, og vurderet ud fra forløbet omkring Giro’en er der ingen tegn på, at de danske arrangører vil modsætte sig tendensen.

UCI-løb kan udvikle sig

Hvis vi til gengæld ser på UCI-løbene, så kan man øjne nogle langsigtede gevinster. Løb af denne type har nemlig det perspektiv, som et enkeltstående fransk visit ikke har.

De kan måske ikke skabe samme momentane eufori, som Tour’en vil kunne, men de kan udvikle sig til en tradition – en tilbagevendende begivenhed, som der vil blive talt om hvert år i cykelkredse, og som ikke mindst har potentiale til at vokse sig til noget endnu større. Meget gerne til en klassiker.

Vi har i dette land et lidt eksotisk forhold til cykelklassikere. Mange tror, det er noget, der hører en bestemt cykelkultur og et bestemt landskab til. Men Danmark ville sagtens kunne huse et klassikerløb. Det er jo f.eks. lykkedes for Holland – et land, der overordnet set er fladere end Danmark. Amstel Gold Race opstod så sent som i midten af 1960’erne, og først for små 25 år siden kom løbet op blandt de helt store. Det er en satsning, der er lykkedes. Noget tilsvarende kunne lykkes i Danmark. Det vil kræve nogle millioner i starten, men på sigt vil det også kaste indtægter af sig.

Vigtigt med et koncept
Men konceptet er vigtigt. Et klassikerløb skal nemlig have karakter. Og her er man nødt til at se på terrænet.

For selvom borgmestre er glade, hvis bare de kan kalde deres by for “startby” eller “målby”, så er store dele af cykelpublikummet mere krævende. De vil også have spænding. Et ønske, der næppe er blevet mindre, efter at såvel VM som Giro’en endte som et orgie af massespurter.

Det er efterhånden veldokumenteret, at der faktisk er steder her i landet, hvor man vil kunne afvikle løb, der i sværhedsgrad matcher visse klassikerløb og de mellemhårde bjergetaper i f.eks. Tour de France. Det er på tide, at nogle tager en beslutning om, at der skal stables et sådant løb på benene. Et løb med en svær rute og med klassikerpotentiale. Dét er der perspektiv i.

Styring påkrævet
Det betyder så også, at der skal ske en vis styring af projekterne. Der har i Danmark været en tendens til, at det er pengene og logistikken, der bestemmer de store løbs geografiske placering. Det må der i nogen grad gøres op med. De kræfter, der skal muliggøre et store dansk UCI-løb, skal samles centralt, og der skal være fokus på det sportslige. Først og fremmest fordi fokus på det sportslige vil øge chancerne for langsigtet succes.

Tag Kongeetapen i Post Danmark Rundt som eksempel. Her stimler tusindvis af mennesker hvert år i august sammen for at se de professionelle ryttere kæmpe sig op ad Kiddesvej i Vejle. Det er jo dér, der er noget at komme efter. Det er dér, dramaet udspiller sig. På Kiddesvej er der skabt en varig succes, fordi det sportslige element har været i højsædet. Dette bør man lære af.

Og så skal man lære af eksemplet fra Holland.

Måske er det hele enklere, end man tror?

/Jacob



« PreviousNext »