Blog Image

Blogsbjerg

Denne blog er tilknyttet sitet Danskebjerge.dk

Hvis du vil kommentere indlæggene, så hop til Danskebjerge.dk på Facebook, eller skriv en mail!

Bornholmsk kongeetape gør nas

Løb & ruter Posted on Sat, July 28, 2012 11:54:34

Motionsløbet Etape Bornholm er et af de helt store danske løbearrangementer. Løbet er blevet en fast tradition, og det betyder ikke bare tusinder af deltagere, men også masser af tilskuere og omfattende regional tv-dækning.

Højdepunktet, sådan rent sportsligt, er kongeetapen, som er den næstsidste af de fem etaper. Ruten ligger ved Hammeren og når omkring adskillige kendte lokaliteter, bl.a. Hammershus, Salomons Kapel og et stort granitbrud. Danskebjerge.dk fik lejlighed til at teste ruten, og selvom formen ikke er i top, var det en god oplevelse.

Man kan sige, at der er tale om et klassisk dansk bjergløb – mest på stier og med stigningerne placeret i tilpas afstand. Ruten starter lige på og hårdt med en stigning, der er stejl i starten, så har den et lille fladt stykke på asfalt, og så går det ellers opad igen ad grusvej til et stenbrud. På nedturen passeres Hammershus, og herefter følger et længere fladt stykke langs Hammer Sø. Først ved stranden ved Sandvig – tæt på Bornholms nordligste punkt – nås løbets anden stigning, som ligger i flot natur, og som er af moderat sværhedsgrad. På nedstigningen kan man nyde formidabel udsigt ud over Østersøen, og fremme ved kysten kommer du forbi ruinen af Salomons Kapel. Kort efter går det opad mod fyret. En perfekt opløbsstrækning, hvis formålet altså er at være grum ved løberne, og det er vel formålet med et bjergløb. 🙂 Oppe ved Hammer Fyr kan man igen ånde ud og få pulsen lidt nedad.

Undertegnede kom til at løbe lidt forkert oppe ved stenbruddet, så turen blev nogle hundrede meter længere end beregnet. Det er dog peanuts i sammenligning med, hvad deltagerne i Etape Bornholm udsættes for. De har jo – når de står ved startstregen – allerede løbet tre etaper de tre foregående dage. Set i det lys er kongeetapen en særdeles barsk omgang.

Læs mere om Etape Bornholm og om andre fede danske bjergløb på www.danskebjerge.dk.

/Jacob

P.S.: Billedet ovenfor er fra de sidste meter af opløbsstrækningen 26. juli 2012. Tilskueropbakningen var massiv, hvilket formentlig også skyldes, at mange pårørende til deltagere tager opstilling langs ruten.



Flanderns brosten ligger ved Aabenraa

Bakkesnak Posted on Tue, July 17, 2012 22:03:28

Danskebjerge.dk har tjekket op på terrænet omkring Aabenraa i Sydjylland – og fik sig en rystende oplevelse. Nemlig på en lille vej ved navn Dimen, der ligger lidt nord for Aabenraa by. Det er noget så sjældent som en dansk brostensstigning.

Brostenene starter i en højde af 42 meter over havet, hvor også terrænet begynder at stige. Bakken slutter 320 meter senere i en højde af 70 moh. Det giver en stigningsprocent på 8,8.

Kun et sidste kort stykke af stigningen er på asfalt. Resten er såkaldte toppede brosten, dvs. brosten af den gammeldags slags, der ikke er hugget af og formet som en terning. Brostenene på Dimen er runde og uensartede, og jeg oplevede, at det på det stejleste stykke var umuligt at stå op i pedalerne, fordi det fik baghjulet til at fedte rundt.

Jeg ved ikke, om man ligefrem kan anbefale en cykeltur på denne stigning, men den er i hvert fald unik under disse himmelstrøg. Hvis du vil opleve Flandern Rundt på dansk grund, så tag en tur på Dimen!

/Jacob



Hellere en klassiker end en Tour-start

Bakkesnak Posted on Wed, July 11, 2012 00:28:38

I disse dage går snakken om international profcykling på dansk jord.

Dels tales der optimistisk om muligheden for at få Tour de France til Danmark. Der er en del ikke-franske lande, der har haft æren igennem årene, og Giro d’Italias visit i maj 2012 viste, at det kan lade sig gøre at afvikle velorganiserede etaper i Danmark.

Samtidig forsøger forskellige ildsjæle at puste nyt liv i nogle kuldsejlede UCI-løb i det midt- og nordjyske.

Umiddelbart lyder begge dele som spændende projekter. Og realiserbare.

Der er plads til flere store cykelevents i Danmark. Ved både Giro’en og VM året før var det tydeligt for enhver, at danskerne er meget interesserede i sporten. Og at vi i Danmark har de organisatoriske kræfter, der skal til. Der bør ikke gå mange år imellem, at de helt store ryttere kommer hertil.

Tour-start er perspektivløs
Men har en Tour-start så førsteprioritet? Ikke hvis undertegnede skulle bestemme.

For et besøg af Tour’en er en éngangsforestilling. Der er ikke så meget perspektiv i det for dansk cykelsport. Når udstyret er pakket sammen, og rytterne fløjet til Frankrig, så er festen slut, og det nævnte sportslige tomrum vender tilbage. Jeg er ikke engang så sikker på, at besøget vil gøre varigt indtryk, hverken her i landet eller udenfor. Gjorde Giro’en det? Når jeg tænker tilbage, har jeg det med at blande 2. og 3. etape sammen. De to etaper var så forudsigelige og begivenhedsløse, at det her bagefter kan være svært at skelne imellem dem. Sportsligt set svæver der en tåge af ligegyldighed over arrangementet.

Det er sandsynligt, at det vil gå omtrent på samme måde med en eventuel Tour-start. Der er jo en tendens til, at de første etaper i de store etapeløb er flade, og vurderet ud fra forløbet omkring Giro’en er der ingen tegn på, at de danske arrangører vil modsætte sig tendensen.

UCI-løb kan udvikle sig

Hvis vi til gengæld ser på UCI-løbene, så kan man øjne nogle langsigtede gevinster. Løb af denne type har nemlig det perspektiv, som et enkeltstående fransk visit ikke har.

De kan måske ikke skabe samme momentane eufori, som Tour’en vil kunne, men de kan udvikle sig til en tradition – en tilbagevendende begivenhed, som der vil blive talt om hvert år i cykelkredse, og som ikke mindst har potentiale til at vokse sig til noget endnu større. Meget gerne til en klassiker.

Vi har i dette land et lidt eksotisk forhold til cykelklassikere. Mange tror, det er noget, der hører en bestemt cykelkultur og et bestemt landskab til. Men Danmark ville sagtens kunne huse et klassikerløb. Det er jo f.eks. lykkedes for Holland – et land, der overordnet set er fladere end Danmark. Amstel Gold Race opstod så sent som i midten af 1960’erne, og først for små 25 år siden kom løbet op blandt de helt store. Det er en satsning, der er lykkedes. Noget tilsvarende kunne lykkes i Danmark. Det vil kræve nogle millioner i starten, men på sigt vil det også kaste indtægter af sig.

Vigtigt med et koncept
Men konceptet er vigtigt. Et klassikerløb skal nemlig have karakter. Og her er man nødt til at se på terrænet.

For selvom borgmestre er glade, hvis bare de kan kalde deres by for “startby” eller “målby”, så er store dele af cykelpublikummet mere krævende. De vil også have spænding. Et ønske, der næppe er blevet mindre, efter at såvel VM som Giro’en endte som et orgie af massespurter.

Det er efterhånden veldokumenteret, at der faktisk er steder her i landet, hvor man vil kunne afvikle løb, der i sværhedsgrad matcher visse klassikerløb og de mellemhårde bjergetaper i f.eks. Tour de France. Det er på tide, at nogle tager en beslutning om, at der skal stables et sådant løb på benene. Et løb med en svær rute og med klassikerpotentiale. Dét er der perspektiv i.

Styring påkrævet
Det betyder så også, at der skal ske en vis styring af projekterne. Der har i Danmark været en tendens til, at det er pengene og logistikken, der bestemmer de store løbs geografiske placering. Det må der i nogen grad gøres op med. De kræfter, der skal muliggøre et store dansk UCI-løb, skal samles centralt, og der skal være fokus på det sportslige. Først og fremmest fordi fokus på det sportslige vil øge chancerne for langsigtet succes.

Tag Kongeetapen i Post Danmark Rundt som eksempel. Her stimler tusindvis af mennesker hvert år i august sammen for at se de professionelle ryttere kæmpe sig op ad Kiddesvej i Vejle. Det er jo dér, der er noget at komme efter. Det er dér, dramaet udspiller sig. På Kiddesvej er der skabt en varig succes, fordi det sportslige element har været i højsædet. Dette bør man lære af.

Og så skal man lære af eksemplet fra Holland.

Måske er det hele enklere, end man tror?

/Jacob



Politiken citerer Danskebjerge.dk

Om Danskebjerge.dk Posted on Tue, July 03, 2012 00:32:16


Politiken.dk har en fin artikel om det mest krævende danske cykelterræn. Fokus er på den jævne cyklist, og det er glimrende – de danske bjerge skal ikke reserveres til supermotionisterne, men skal være til glæde for alle, der kan lide høj puls og højt landskab.

Læs artiklen HER.

Nogle af oplysningerne i artiklen stammer fra Danskebjerge.dk, og der er endda en hel faktaboks, der citerer Danskebjerge.dk. Det er da glimrende.

Enkelte af de angivne data skal tages med forbehold. F.eks. giver artiklen det indtryk, at stigningerne op til Yding Skovhøj og Ejer Bavnehøj er på over 170 højdemeter. Her er stedernes absolutte højde vist blevet blandet sammen med begrebet højdemeter, der kun er relateret til højdeforskel.

Men pyt, det er en detalje. 🙂

Blandt alle danske stigninger, der skråner med over 3 procent i gennemsnit, er stigningen til Yding Skovhøj i øvrigt den største. Ifølge data fra Kort- og Matrikelstyrelsen måler den 4050 meter i længden, højdeforskellen er 125 meter, og den stiger med 3,1% i snit.

Se flere danske bakkerekorder på denne side.

/Jacob



Her skal DM afvikles næste gang

Løb & ruter Posted on Wed, June 27, 2012 14:40:05

Årets DM fandt sted ved Hammel på en rute, der gav masser af splittelse i feltet og dermed stor spænding.

Årsagen til succes’en var, at ruten var lagt i et stærkt kuperet landskab – med Pøt Mølle-stigningen som højdepunkt.

Det virker indlysende, at man skal lære af årets DM og prøve at finde ruter af samme hårdhed til de fremtidige mesterskaber.

Danskebjerge.dk står klar med et forslag: Vejene rundt om Maglesø syd for den sjællandske by Holbæk.

Her er der en rundstrækning, der ligesom rundstrækningen ved Hammel er ca. 10 kilometer lang. Og Maglesø-ruten har omtrent samme antal højdemeter som sit jyske modstykke. Bakkerne er lidt kortere, men til gengæld er der lidt flere af dem, så det er en ret teknisk rute. Og så ligger den i noget natur, der i skønhed sagtens kan måle sig med området omkring Pøt Mølle.

Alt i alt en mulighed, som DCU bliver nødt til at overveje!

Læs mere om Maglesø-landskabet her.

Eller har du selv andre forslag til, hvor man kunne lægge en fremtidig DM-rute?

/Jacob

P.S.: Billedet viser Tjørnedevej ved Maglesø – det midterste stykke stiger med 9% i snit.



Er Norge et grimt land?

Bakkesnak Posted on Sat, June 16, 2012 12:59:04

“Mod Norge har naturen været lidet gunstig, for det er et grimt og stenet land, der overalt er fyldt med øde fjelde og klipper, således at øjet i alle retninger kun skuer goldhed og uhyggelige bjerge.”

Det er ikke ligefrem de rosende vendinger, som skribenten her hæfter på Danmarks broderland i nord. Ordene kan læses i Saxos Danmarkskrønike, som er fra ca. år 1200.

I dag ser vi med andre øjne på Norge. I det store og hele ser landet vel ud som dengang for 800 år siden, men nu synes de fleste af os, at de “øde fjelde og klipper” er betagende. Og frem for alt spændende at begive sig op i.

I nyeste nummer af Cykelmagasinet kan du læse Danskebjerge.dk’s beskrivelse af Sydnorge som cykeldestination. Det er i sidste afsnit af artikelserien om Danmarks nabobjerge.

Der er også et sammenfattende overblik over fordele og ulemper ved de forskellige rejsemål. Disse har den fællesnævner, at man kun behøver en forlænget weekend for at kunne få en god cykeloplevelse der.

Det kan godt afsløres, at Danskebjerge.dk på flere punkter har Sydnorge som sin favorit. I klar modsætning til gamle Saxo.

/Jacob



Bakkeerfaringer fra U23 DM

Løb & ruter Posted on Sun, June 10, 2012 22:02:49

Danskebjerge.dk har modtaget disse gode betragtninger fra Troels V. Nielsen:

“Højen Skovvej-bakken vs. Sandagergård-bakken”

Ved U23 DM i landevejscykling i Vejle, havde jeg muligheden for at
besigtige to af rutens store bakker:

Den ene, en meget lang bakke som
stiger jævnt med et genm. på 8% og med 65 højdemeter, op til Højen.

Den anden; færre højdemeter, men en meget ujævn stigning. Stejl i flere “trin” ved Sandagergård.

Jeg startede på Højen Skovvej. Allerede fra starten hang mange ryttere,
og flere røg af feltet. Der blev aldrig rigtigt rykket på bakken,
rytterne holdt et fast jævnt tempo, som om der var en enighed. Mens
feltet kom op ad stigningen 2. og 3. gang, blev det i flere mindre
grupper.

Efter 3. omgang, gik jeg mod Sandagergård bakken.

Grupperne kom op ad bakken, og flere af rytterne i de mange grupper
rykkede i front. Jeg oplevede en enkelt rytter prøve at hænge på, men
han stod derefter totalt stille og slingrede mens han fik luften igen.
Generelt var en del ryttere i krise, bagerst i hver eneste mindre gruppe
på Sandagergård.

Min konklusion er måske, at Højen Skovvej
trætter meget på hver omgang, men at Sandagergård-bakkens unikke
“trin-kvalitet”, bryder pulsen og rytmen, når der bliver rykket. Og at
det som ødelægger rytteren, er hvis kørelsen konstant ligger på grænsen
og gang på gang overskrider den.

Rytterne led på Højen Skovvej, men posen blev rystet på Sandagergård.



NYHEDSBREV Juni 2012

Om Danskebjerge.dk Posted on Sun, June 10, 2012 12:18:59

Kære bjergven.

Du sidder nu med det 23.
nyhedsbrev fra Danskebjerge.dk.

Siden 2009 er nyhedsbrevene
udkommet med 1-2 måneders mellemrum. Denne gang gik der lidt længere
tid. Det skal jeg beklage, men læs mere om dette nederst.

***

De
seneste par måneder har budt på et væld af store og knap så store
motionsarrangementer, der på den ene eller anden måde har handlet
om danske højdedrag. Et af dem er Klinteløbet på Møn, som faktisk
finder sted denne søndag (den 10. juni). Løbets rute slutter af med
en trappe, hvor højdeforskellen på første og sidste trin er lige
omkring 100 meter.

I sidste måned blev cykelløbet Grejsdalsløbet afviklet ved
Vejle. Et stort arrangement, hvor ruterne byder på nogle af de
skrappeste stigninger i Danmark. I år var der også en enkeltstart,
der foregik ved Munkebjerg – landets måske mest fascinerende terræn
for landevejsryttere.

Danskebjerge.dk har prøvet begge de
nævnte løb og kan anbefale dem til alle, der holder af varieret
natur og ikke er bange for at få pulsen tvunget i vejret.

Men
der findes løb – for løbere -, der har endnu flere ingredienser
med. Her skal du fx klemme dig gennem smalle minegange eller spadsere
gennem udstillingslokaler på et museum. Altså ud over, at du skal
forcere stigninger, der giver dig syre i benene. Lyder det for
gakket? Vurdér selv ud fra Danskebjerge.dk’s
liste:

http://danskebjerge.dk/artikler-bakkedeoggakkede.htm

Hvis
du ikke er til så meget pjat, men bare vil have stenhårde
udfordringer, så er mountainbikeløbene “Fitnessdk MTB-løb”
ved Slagelse og “1000Højdemeter” nær Silkeborg måske
noget. Især det sidstnævnte er helt ekstremt kuperet og er kommet
ind på førstepladsen på Danskebjerge.dk’s liste over
MTB-bjergløb:

http://danskebjerge.dk/bjergloeb3.htm

Fulgte
du med i Giro d’Italias besøg i Danmark? Det var jo et gigantisk
arrangement, og Danskebjerge.dk lavede en ret massiv foromtale af
løbet og selvfølgelig især ruterne. Når det gælder information
om ruter ved hhv. VM og Giro, har Danskebjerge.dk efter egen bedste
vurdering været førende. Ruterne er blevet beskrevet udførligt i
ord og fotos, og i forbindelse med Giro’en blevet alle tre etaperuter
endda dokumenteret med film, som kunne ses på Danskebjerge.dk eller
via Youtube. Ca. 10.000 gange blev de vist, og dertil kommer de p.t
13.000 hits, som Danskebjerge.dk’s video fra opløbet på 2. etape
har fået.

Interessen for Danskebjerge.dk’s dækning af
Giro’en kom også til udtryk ved, at bl.a. en redaktør fra Englands
største cykelmagasin henvendte sig. Han havde dels set nogle af
billederne på sitet, men han havde også været inde på de
engelsksprogede sider, som Danskebjerge.dk havde lavet netop i
anledning af Giro’ens visit i Danmark. (Jeg tror, der potentielt er
et vist publikum til Danskebjerge.dk’s forskellige artikler ude
omkring i verden – måske især i Europa -, men det er også en
tidsrøver at lave sider på flere sprog.)

Du kan se første
side af foromtalen
her:

http://danskebjerge.dk/artikler-giroruten1.htm

Og
her er så
tilbageblikket:

http://danskebjerge.dk/artikler-giroruten8.htm

http://danskebjerge.dk/artikler-giroruten9.htm

Da
Danskebjerge.dk jo i sagens natur interesserer sig for variationer i
landskabet, var Giro-ruterne mindst lige så skuffende som VM-ruten
sidste år. Trist at der hverken ved VM eller under Giro’en var plads
til nogle flere bakker, der kunne peppe det sportslige lidt op.
Danskebjerge.dk har skrevet nogle læserbreve om den sag – læs ét
af dem her:

http://danskebjerge.dk/topolitik5.htm


bloggen Blogsbjerg kommer der også ind imellem nogle holdninger til
udtryk. Men blogindlæggene kan også bare være et par uddybende
kommentarer til nogle aktuelle begivenheder. Her er nogle eksempler
på, hvad der har været skrevet på bloggen i de sidste par
måneder:

Konservativ
Danmark Rundt-rute 2012

Se
Rubjerg Knude og dø

Her
er den hårdeste stigning i årets Giro…

Bjerge
er skønne, men…

Til slut et par ord om nyhedsbrevene
fra Danskebjerge.dk. Som sagt var der denne gang gået lidt længere
tid end normalt, siden sidste nyhedsbrev kom på gaden.

Det
skyldes dels, at Danskebjerge.dk har haft travlt med nogle spændende
ting, som du har fået beskrevet ovenfor, eller som du vil høre mere
til senere på året.

Men det skyldes også, at opdateringerne
mere og mere foregår via Facebook og Danskebjerge.dk’s blog
Blogsbjerg. Nyhedsbrevene vil frem over kun komme cirka kvartalsvis
og vil i endnu højere grad end før samle op på nogle af de temaer
og nyheder, der har været offentliggjort på sitet i de forudgående
par måneder. De flittige besøgende på www.danskebjerge.dk vil med
andre ord kunne opleve, at dele af nyhedsbrevet er “kendt stof”,
mens de lidt sjældnere gæster kan se nyhedsbrevet som en måde at
blive ajourført på.

Husk i øvrigt at melde dig til
nyhedsbrevet på ny, hvis du får ny mailadresse el.lign. Og så
glæder jeg mig til at møde dig på Facebook.

Mange
bakkehilsner
Jacob

****************************



Den store Giro-krønike

Løb & ruter Posted on Wed, June 06, 2012 15:04:45

Så er det store tilbageblik på Giro’en udkommet på Danskebjerge.dk.

Bemærk ikke mindst Giro-filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=P1wDVuoQcBI

Du kan se den i sin helhed eller spole frem til de steder, du er mest interesseret i at (gen-)se.

Det særlige ved filmen er, at den 100% beskriver Giro’en fra tilskuernes synsvinkel.

Giv den gerne en “thumbs up”. 🙂

/Jacob



Giro’ens danske kapitel bliver en parentes

Løb & ruter Posted on Sun, May 27, 2012 21:03:03

Så er årets Giro d’Italia ved vejs
ende. En Giro, der som bekendt havde et kraftigt rød-hvidt islæt.
Hele tre etaper foregik i Danmark – med Herning og Horsens som
primært omdrejningspunkt.

Men selvom man absolut må rose både
initiativtagere og løbsarrangører for at have virkeliggjort et så
stort projekt, så er der grund til en vis ærgrelse: Den sportslige
spænding udeblev, og man forsømte at fremhæve de mindre kendte
sider af den danske natur. Resultatet er formentlig, at det danske
kapitel i Giro-historien ret hurtigt bliver glemt.

Fejlen lå i designet af ruterne.
Selvfølgelig indgik der ingen store bjerge, for de findes ikke
rigtig på disse breddegrader. Men hvorfor man på samtlige tre
etaper fravalgte næsten alt, hvad der hed bakker, er mig stadig en
gåde. Der er ikke så mange steder i Danmark, hvor terrænet for
alvor kan udfordre toptunede ryttere, men det kan det faktisk i det
midtjyske. Og jo mere udfordrende terrænet er på en rute, desto
større er chancerne for, at løbet ender med andet end en
massespurt.

Men netop sådan endte det på både 2.
og 3. etape i Giro d’Italia: Et samlet hovedfelt hamrede ind mod mål,
og vinderen blev den, der kunne træde hårdest på de sidste meter.
Eller som undgik styrt. For det er jo konsekvensen af rutevalget på
de danske Giro-etaper: De dramatiske højdepunkter bliver ikke af
egentlig sportslig art, men kommer til at handle om, hvem der mon
brager ind i barrieren næste gang eller bliver ramt af konkurrentens
hjul og havner i asfalten.

Desværre er alt dette blot en
gentagelse af, hvad der skete med VM i København sidste år. Ruterne
er for nemme, og styrt bliver derfor de mest afgørende hændelser i
løbene. Jeg synes, dette bør vække til eftertanke hos danske
løbsarrangører.

Jeg kender godt argumenterne for
rutevalget.

Først og fremmest handler det om
økonomi. Dem, der betaler gildet, vil have noget til gengæld.
Nemlig ved, at de bliver profileret udadtil. Det er helt forståeligt.

Jeg vil bare mene, at man profileres
bedst, hvis det arrangement, man finansierer, også vækker
begejstring hos dem, der ser på det. Tænk, hvilken værdi det ville
have, hvis millioner af tv-seere nu sad tilbage med oplevelsen af, at
Danmark faktisk har et landskab, der kan udfordre selv de skarpeste
professionelle cykelryttere? Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at
man kunne have gjort mindst én af de danske Giro-ruter betragteligt
hårdere og mere spændende, end tilfældet var, uden at logistikken
ville have lidt under det.

I stedet har dette års Giro fasttømret
en fordom: Danmark er fladt og en lille smule kedeligt.

/Jacob



« PreviousNext »