Den skønne serpentinervej i Gudhjem har gode chancer for at komme med i et stort dansk cykelløb.

I dag (27. november 2025) blev det annonceret, at PostNord Danmark Rundt kommer til Bornholm i 2025. Det er da utroligt spændende. Danskebjerge.dk har siden 00’erne diskuteret muligheden for at få solskinsøen med i det store danske etapeløb (se f.eks. dette indlæg fra 2012), så at det nu endelig bliver virkelighed, er fabelagtigt.

Ruten er endnu ikke meldt ud. Det eneste, der ligger fast, er, at der kun bliver tale om én bornholmsk etape. Så hvilke muligheder er der? Her er Danskebjerge.dk’s bud i kort form:

Selvom man kunne have udformet en spektakulær enkeltstart (Danmarks vel nok ældste bjergenkeltstart mellem Vang og Hammeren kunne anvendes), så er det nok ikke det, der ligger i kortene. Nej, der bliver efter alt at dømme tale om en almindelig linjeløbsetape, og da en tur rundt om Bornholm er lige omkring 100 kilometer lang (med lidt svinkeærinder kan man vel nå op på 130 km), så er det indlysende at lægge ud med netop den. På rundturen kan man få de fleste bornholmske stigninger med. Forhåbentlig får man helikopteren tidligt op, så man kan præsentere seerne for nogle flotte skud af især kystlandskabet. Ellers må TV 2 Bornholm supplere (hvis de da kan få lov at være med i dækningen).

Efter den 100-130 km lange rundtur er der plads til en mindre rundstrækning, som vel kan udgøre de sidste 50-100 kilometer af etapen. PostNord Danmark Rundts arrangører har en forkærlighed for korte rundstrækninger på en håndfuld kilometers længde, men på Bornholm kunne det give god mening at have en afsluttende rundstrækning af større dimensioner. Det kunne f.eks. være 30 km i og omkring Gudhjem. Der er gode bakker på den egn, og en sværhedsgrad, der er sammenlignelig med Vejleetapens rundstrækning, bør være inden for rækkevidde.

Hvis Gudhjem faktisk bliver målby, så lad mig foreslå følgende afslutning: Nedkørsel ad serpentinervejen, opkørsel ad Brøddegade og så opløb på Melstedvej i sydlig retning. Med ca. 500 meters opløbsstrækning på Melstedvej vil man opnå noget af det, man også kender fra opløbet på Vejleetapen, hvor den stejle stigning skaber en udskilning, men ikke nødvendigvis en afgørelse, da der stadig kan komme ryttere op bagfra på det sidste stykke frem mod målstregen.

Forslag til målstreg i Gudhjem. Pilen peger på Melstedvej – en vej, der ligger i umiddelbar forlængelse af den stejle Brøddegade.

Men det er ikke sikkert, man placerer målet i Gudhjem. Man kan også vælge “hovedstaden” Rønne. Det giver logistiske fordele, og selvom terrænet her er mindre bakket end på øens østkyst, er der stadig muligheder for at lægge sportsligt interessante elementer ind.

Jeg ser to Rønne-rundstrækninger for mig:

1. En decideret brostensrundstrækning i byens ældste del lige øst for kirken. Adskillige gader er her forsynet med toppede brosten – ikke de værste brosten at cykle på, men omvendt noget grovere end de chaussésten, man kender fra andre byer. Der har vist aldrig været en ægte brostensafslutning i PostNord Danmark Rundt (det plejer bare at dreje sig om sektioner på nogle hundrede meter ad gangen), så med besøget på Bornholm får man en unik chance. Målstregen kan ligge på den brede asfaltvej langs havnen.

Målstreg ved havnen på den brede Nordre Kystvej. Flad spurt, men måske er flere sprintere siet fra på den hårde rundstrækning.

2. En lidt længere rundstrækning, hvor man kører ud af byen mod øst og får Snorrebakken med. Bakken er på næsten 50 højdemeter, og selvom den ikke er særligt stejl, vil den kunne udgøre en spændende opløbsstrækning. Målstregen vil ligge direkte ud for det gigantiske stenbrud Stubbeløkken, hvor man finder Danmarks dybeste udgravede hul. Sikke billeder man kan få ud af dette fra luften. Fra toppen af bakken drejes til højre, og snart er man nede i byen igen, hvor nogle af de førnævnte brostensgader kan tages i brug.

Målstreg på Snorrebakken ud for Stubbeløkken.

Jeg vil være tilfreds med en hvilken som helst af de tre rundstrækninger. Min eneste lille ærgrelse er, at det kun drejer sig om én etape. Valget er forståeligt – et løb, som hedder noget med “Danmark Rundt” lever jo bedst op til sit navn, hvis forskellige landsdele er repræsenteret -, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at der nu måske skal gå 20 år, før der igen kommer et stort løb til Bornholm. Kunne man ikke bare denne ene gang have gjort PostNord Danmark Rundt til et PostNord Bornholm Rundt og så afviklet alle fem etaper på øen? Det har man jo gjort i mange år med Etape Bornholm – et etapeløb for løbere. Godt nok er det ikke en event for professionelle. Men et antal eliteudøvere er altid på starlisten, og med over 2.000 deltagere i alt er det en flerdagesbegivenhed, der kræver nogen logistik og organisatorisk snilde. Mon ikke Bornholm også kunne magte et etapeløb med cykelryttere?

Nå, nu drømmer jeg vist. Alt i alt er det godt og prisværdigt, at de årtierlange diskussioner om Bornholm som vært for et etapeløb omsider er mundet ud i noget, som vi kan glæde os til. Min personlige erfaring med solskinsøen er, at den aldrig skuffer. Og det kommer den heller ikke til at gøre, når PostNord Danmark Rundt-holdene lander der til sommer.

/Jacob