(Nedenstående tekst blev bragt som læserbrev i Bornholms Tidende 27. februar 2025🙂

Tillykke til Bornholm, der nu endelig er kommet med i PostNord Danmark Rundt. Vi er mange (også udenfor øen), der har drømt om dette i årtier, så at det nu er lykkedes, er fantastisk.

Men én ting ærgrer jeg mig over: At rytterne ikke kommer til at prøve kræfter med de toppede brosten i Rønne.

I hjertet af Bornholms største by er gaderne brostensbelagte i et omfang, som næppe findes tilsvarende noget sted i Danmark. Man kan visse steder i byen cykle mere end to kilometer ud i ét næsten udelukkende på brosten.

Det er sikkert ukomfortabelt for den stakkels menige cyklist, men i et professionelt cykelløb kunne det skabe stor spænding og dramatik. Bare se, hvordan flere store forårsklassikere i Nordvesteuropa er bygget op om udfordrende brostensstrækninger. Et Paris-Roubaix i Rønnes idylliske gader havde været enestående.

Nu kan man jo ikke få alt, hvad man peger på i denne verden, og den rute, der er valgt af arrangørerne, er ikke dårlig. Der er mange bakker med, og jeg er normalt vild med bakker. Men lige her havde jeg gerne set, at man havde prioriteret brostenene. Fordi de er så unikke – og fordi de ligger tættere på målstregen.

Jamen, de brostensgader kan man måske så have med i et cykelløb en anden god gang? Ja, måske – men med de logistiske udfordringer, der hører til store sportsbegivenheders besøg på Bornholm, skal man nok ikke regne med, at det sker hverken næste år eller de næste ti.

Et par ekstra PostNord Danmark Rundt-etaper på Bornholm, når nu hele cirkusset alligevel var draget over vandet, havde givet nogle muligheder. Nu bliver det i stedet til det ene skud i bøssen, og en enkelt etape er selvfølgelig meget bedre end ingenting.

Danskebjerge.dk’s forslag til en afsluttende rundstrækning i Rønne. Runden er på 12 km og består navnlig af en ca. to km lang brostensstrækning og en stor stigning op forbi Danmarks dybeste stenbrud, hvor der er målstreg. Hele Bornholmsruten her: https://ridewithgps.com/routes/49175677

/Jacob T. Johansen, Danskebjerge.dk