Et nyt World Tour-løb er lige blevet afviklet, nemlig Copenhagen Sprint. Jeg var ude at se feltets passage ved Veksø og lavede i den forbindelse nogle optagelser. De blev til en film, som du kan se nedenfor. Læg især mærke til motorcyklerne.
Kig en gang på motorcyklen foran hovedfeltet: Den kører med en afstand svarende til ca. 1 sekund foran den forreste rytter. Dette er uden tvivl en stor del af forklaringen på, hvorfor feltet i det store danske World Tour-løb kunne køre med 47 km/t i snit trods ugunstige vindforhold (vind fra sydøst).
Man har undersøgt betydningen af motorcykler foran cykelryttere, og Cycling Weekly skriver blandt andet: “A cyclist riding 30 metres behind a motorbike has their drag reduced by 12 per cent gaining 2.6 seconds with every passing minute”. Det vil f.eks. sige, at hvis man har en udbrydergruppe, der har et forspring på 26 sekunder, så skal der bare sidde en motorcykel foran hovedfeltet i 10 minutter – så er udbruddet hentet, uden at de forreste i feltet har trådt hårdere i pedalerne end udbryderne.
Påvirkningen afhænger af situationen. En rytter på vej op ad en stor stigning kører relativt langsomt, og her er fordelen ved at ligge bag en motorcykel moderat. Der er heller ikke nødvendigvis fordele ved at have en motorcykel foran sig på en stejl nedkørsel. Men på flad vej er gevinsten enorm.
Og på Hovevej ved Veksø lå motorcyklen – som man kan se i videoen – oven i købet skråt til venstre for den forreste rytter i feltet. Det vil sige lige dér, hvor sydøstenvinden ramte ham. Rytteren har uden tvivl haft det fint med præcis den konstellation, og hans egen placering er ikke tilfældig. En cykelprof ved godt, hvordan man skal drage fordel af køretøjer.
Selvfølgelig hører det med til historien, at også udbryderne har gavn af kameramotorcykler etc., og på den måde udjævnes uretfærdigheden, i al fald teoretisk set. Men på bundlinjen står, at både gennemsnitsfarten og farten i kritiske momenter i et cykelløb er endog kraftigt påvirket af tilstedeværelsen af motoriserede køretøjer på vejen.

Er det svært at gøre noget ved? Næ, det synes jeg faktisk ikke.
Jeg mener ikke, at tv-transmissioner fra cykelløb står og falder med, om motorcykelkameraerne kan lave nærbilleder af rytterne forfra. Man kunne sagtens implementere strammere regler om afstand, f.eks. minimum to sekunder (svarende til den almindelige bremselængde i trafikken).
Jeg tror helt ærligt ikke, at det vil koste så meget som én seer, hvis man indfører dette.
/Jacob